Den dagliga driften

Allt som kan göras görs för att passagerarna ska inte störas av buller, vibrationer eller sjögång. Modellen av den nya Norröna, som är ungefär åtta meter lång, var inte mindre än 15 gånger i testbassängen i Hamburg, där den fick bra betyg. Ju lägre betyget fartyget mottar på en skala från 1 till 10, desto bättre är fartyget. Modellen av den nya nordatlantiska kryssningsfärjan fick 1,8 på skalan i Hamburg. Få kryssningsfartyg får så bra betyg.

 
Passagerare och gods

Den nya Norröna är byggd som både passagerar- och fraktfartyg. Hon tar tre gånger så många bilar och tre gånger så många lastbilar som det gamla skeppet. Hon kan ta 1482 passagerare och det finns plats för 800 bilar. Hennes lastkapacitet av hela 3250 ton.

  
Den dagliga driften

Besättningen är på max 118 personer, beroende på antalet passagerare. Maskinrummet behöver inte vara bemannat dygnet runt, och kan bemannas av fem män istället för 10, som behövdes ombord på det gamla fartyget. Totalt 14 personer kan driva fartyget - tre på bryggan, fem i maskinrummet och sex på däck. Det kostade 93,9 miljoner euro att bygga Norröna - det är ca. 700 miljoner danska kronor.

Få en kopia skickas gratis

Fyll vänligen i fälten för att ta emot en gratis katalog