Pakkeresor til Nordatlantiske resemål sedan 1982

Rederiets historia

  • 1982

    Direktör Óli Hammer tar initiativet till att starta Smyril Line. Två andra är också med att grunda bolaget: ógvan í Dávastou og Andrias Joensen. Nästa steg var att tecknas aktiekapital. I allmänhet tar färöingarna bra emot initiativet och klara att investera i bolaget. Nästa steg blev att söka efter ett eget fartyg till turen och ganska snabbt bestämmer man sig för att köpa den svenska färjan Gustav Wasa från rederiet Lion Ferry. Gustav Wasa döps om till Norröna efter en ombygnation i Flensburg kostar fartyget 136 miljoner danska kronor. Ombord på Norröna, som är byggt i Rendsburg 1973, finns det plats för 1050 passagerare och 300 bilar. Genomsnittsfarten är 20 knop.

  • 1983

    Först i juni börjar Norröna köra samma rutt som den statligt ägda färjan Smyril körde några åt tidigare. Det första åren är ekonomiskt snäva men förbättras efterhand. Redan året efter ändras rutten till vår nuvarande sommarrutt.

  • 1984

    Under hösten etablerar Smyril Line sitt första kontor utanför Färöarna, i norska Bergen.

  • 1985-86

    Den ekonomiska situationen förbättras väsentligt då de lyckas ingå kontrakt med NATO som hyr Norröna som transportfartyg i förbindelser med militärövningar i Östersjön, Nordsjön och Irländska sjön. Tre gånger under 80- och 90-talen hyrs Norröna ut som flyktingfartyg i Köpenhamn. Smyril Line får ett eget kontor i Reykjavík. Bolaget får ett nytt kontor i Köpenhamn som senare flyttas till Hanstholm, där Smyril Line har byggt kontor och lagerlokaler.

  • 1988

    Smyril Line köper egendom i Torshamn där man har börjat med att bygga en ny administrationsbyggnad. Inflyttningen sker 1990, och senare köper bolaget även grannegendomen.

  • 1990

    Det nya kontoret blir invigt.

  • 1991

    Smyril Line köper dåvarande som därefter får tillbaka sitt ursprungliga namn, Hotel Føroyar.

  • 1995

    Norröna håller på att bli för litet för efterfrågan och styrelsen överväger att skaffa ett nytt fartyg.

  • 1998

    Bolaget beslutar sig för att segla året runt, dock endast mellan Torshamn och Hanstahplm de första åren. Samma år beslutas det för att bolaget ska bygga ett nytt skepp och de finansiella planerna vidrörande byggnationen av en ny färja presenteras.

  • 1999

    I november skriver Smyril Line under ett kontrakt med Flensburger Schiffbau-Gesellschaft om byggningan av fartyget. Senare överflyttas kontraktet till Flender Werft i Lübeck. Samma år hyr Smyril Line ett fartyg för frakttransport då efterfrågan är så stor att Norröna inte har kapacitet nog. I april börjar Smyril Line använda ett nytt vandrarhem som ligger bredvid Hotel Føroyar.

  • 2001

    Det första stålet till den nya lyxfärjan skärs 1:a oktober 2001, kölen sträcks den 7:e januari 2002 och nya Norröna sjösätts 24:e augusti 2002. Smyril Line öppnar ett nytt kontor i Lerwick.

  • 2003

    Smyril Line övertog den nya Norröna 7:e april och började köra den 10:e april. Den har plats till 1482 passagerare och rymmer upp till 800 personbilar. Det antalet är naturligtvis beroende på hur många containrar som är med, då fartyget också används till frakttransport.  
    Den nya Norröna är 36 000 BRT, 164 meter lång och 30 meter bred och har en maxhastighet på 21 knop, det vill säga att den är tre gånger större än det gamla Norröna. Intresset för den nya lyxfärjan har varit stort. Med på den första turen från Torshamn till Hanstholm var det 1400 passagerare och 450 bilar.

  • 2012

    Under 2012 flyttade Smyril Line sitt skandinaviska kontor i Danmark från Hanstholm till Hirtshals. Samtidigt etablerade man ett nytt team på 4 personer som har ansvaret för att sälja resor med Norröna till Färöarna och Island på den skandinaviska marknaden. Den 1:a november 2012 var det 30 år sedan P/F Smyril Line grundades av 3 officerare. Óli Hammer, Jógvan í Dávastovu och Andrias Joensen med kapten Óli Hammer i spetsen från det statligt ägda bolaget Strandfaraskip Landsins, som tog initiativet till att grunda Smyril Line. I slutat av 2012 korade Danish Travel Award M/S Norrona bland de 3 bästa passagererrederierna.

  • 2013

    Den 10. April 2013 firade M/S Norröna 10 års jubileum. Det stolta fartyget som är dedikerat till att operera i Nordatlanten året runt. Under de 30 år har Smyril Line seglat mellan det kontinentala Europa och öarna i Nordatlanten har Norröna blivit en naturlig förgängelse av det inter-europeiska vägnätet. För över 1000 år sedan seglade vikingarna mot västra havet. De reste till England, de skotska öarna i norr, och upptäckte nya länder i Nordatlanten: Färöarna, Island och Grönland. Norröna är det enda fartyg som segliar i vikingarnas ursprungliga spår till och från samma destinationer.

 

Med förbehåll för fel och korrigeringar