Pakkeresor til Nordatlantiske resemål sedan 1982

Resedagbok för 7 dagars kajakäventyr på Färöarna

Vi står i hamnen i Hirtshals och njuter av att se varandra igen. Sist vi sågs var när alla kajakroddare möttes i pingst.

Resedagbok för 7 dagars kajakäventyr på Färöarna
Skrivet av
On Adventure
Modtaget den
2017-01-11

Vi alla samlades i ett sommarhus och i vågor tränade vi tillsammans och för instruktörerna var det en milstolpe att se och utmana deltagarna i kajakerna. Sedan pingst har hela laget tränat, gjort sin utrustning klar och packat de nödvändigheter som ska med. Nu är vi så redo som man kan bli och man kan märka att vi alla är glada och förväntansfulla.

 

Nu är det dags för 36 timmar på färjan som såklart är lite väntetid men det är också tid som man kan använda till att förbereda sig mentalt, för nu väntar 8 intensiva dagar där vi tillsammans ska få med oss de bästa möjliga kajakupplevelserna med hem. Vi ska få uppleva den färöiska kulturen och naturen, känna krafterna av vågor, tidvatten och atlantens klimat. Såklart måste vi se till att det praktiska under resan är välplanerat så att vi har med oss ordentligt med mat. Vi ska också ta massvis av storslagna bilder. Nu åker vi på äventyr!

 

Dag 1 på Färöarna

Dagen startar med en fantastiskt lugn väderprognos – nästan ingen vind eller nederbörd. Veckans första tur gick från Kirkjubøur till Hestur och Koltur. En 5 km lång strömkorsning från sidan sköt igång turen och under vägen justerade vi kurs och tempo. Strömmen knuffade oss runt sydspetsen av Hestur och vi upptäckte storslagna grottor samtidigt som vi i två grupper rörde oss längs fågelfjäll nära, nära förbi små dyningar som brusade upp mot klipporna.

 

Från Hestur satte vi kurs mot Koltur och trodde att resan skulle vara enkel, men tji fick vi; strömmarnas riktning var mot oss och det resulterade i 1 timmes hårt slit för att nå Koltur och öns enda 100 m långa sandstrand där två lokala invånare välkomnade oss. Pausen bjöd på sol och färöiska specialiteter (tack för matsäcken Sveinur) – grindval, olika typer av fårkött och saltat späck var goda och spännande smakupplevelser.


Efter att ha utforskat boplatsen med rekonstruerade hus daterade till vikingatiden satt vi oss i kajakerna igen och satte kurs mot Husturs nordspets. Vi paddlade längs med klippkusten, runt Hesturs östkust tills vi rörde oss tillbaka till Kirkjubøur och avslutade dagen med lite historia om de tidigare bosättningarna och kyrkor i detta historiska hörn av Färöarna.

 

Dag 2 på Färöarna

En timmes bilfärd genom Färöiska fjäll med allt från solsken till regn och dimma tog oss till Bøur på Vagar, på vägar som var så smala att det var helt otänkbart på att vända med ett kajaksläp.

 

I Bøur startade dagens aktiviteter med en gemensam workout: bärande och packning av 9 kajaker, 200 m genom byns smala gator till stranden. Vi tar endast med de förbrukningsvaror som ska användas i dag, dock blir det en del då man måste ha lite extra med för säkerhetsskull; alla har 4-5 liter vatten, extra kläder, mat och snacks samt reparationsutrustning och första hjälpen. Alla har också karta, kompass och tidvattenstabeller. Det gör att kajakerna väger 35-40 kg när vi sjösätter dem. 

 

Från Bøur följde vi kusten till Gasadalur, en avsides by på Vagars västra samt branta kust. Fram till 2004 var Gasadalur endast tillgängligt via en brant och 79 meter lång trappa som leder till en liten avsats vid vattnet eller via en 2½ timmer vandring över fjället som omringar orten. Den färöiska regeringens politik om att bevara dessa små orter ledde till etableringen av en 1,7 km lång enkelriktad tunnel med inbyggda mötesplatser som idag förbinder Gasadalur med resten av Färöarnas vägnät.

 

Ett imponerande vattenfall kastar tusentals liter vatten ut över fjällsidan, direkt ned i havet. Vindtrycket vid vattenytan är massivt så man kunde få i sig lite kallt sötvatten innan vi satte kurs söderut till ett 4 km korsning mot Tindurholm och Gasholmur som sticker fram som Vagars branta och imponerande grindstolpar mot sydväst.

 

En gråsäl iakttog oss nyfiket medan vi stannade på det som definitivt var ”dagens ställe”: platta klippor på Gasholmur som var perfekta till lunchpaus.

 

Men tidvattnet lät inte vänta på sig. När vi 45 minuter senare paddlade runt om Gasholmur var den nordöst gående strömmen så stark att vi fick riktigt jobba hårt för att komma framåt i rätt riktning. När vi kom till Tindholmurs västra spets fick vi kasta in handduken. Dagens sista stopp var de massiva klipporna ”Drangarnir” mellan Tindurholmur och Vagar. En nordatlantisk naturskapad triumfbåge där även de minsta små klipporna var utnyttjade som häckningsplats av måsar, tobisgrisslor och lunnefåglar. 

 

Dag 3 på Färöarna

Tidvattenskartorna skulle studeras noggrant till denna dagstur där vi åter la rutten ut längs två utstickande delar av kusten: Tjørnuviksstakkur och ”Risin och Kellingin”. En del av den norra kusten på Färöarna med enorm storslagenhet och där tidvattnets kraft och effekt är särskilt påtaglig. Om vi höll tidsplanen bra så skulle det vara möjligt att lägga en rutt som går förbi den idylliska byn och stranden i Tjørnuvik, där vi också skulle få hjälp av strömmen på de kritiska passagerna. 

 

Sagt och gjort!
Vi startade i hamnen på Eiði. Vi packade kajakerna fokuserat och kom ut ur hamnen exakt enligt tidsplanen (faktiskt fem minuter för tidigt). Här på dag tre börjar man märka att allt hittat sin plats och att våra processer med att göra oss och kajakerna redo fungerar bättre. På morgonen hade vi gjort dagens ”check in” där alla i gruppen kort berättar om de har energi, om de har sovit bra och säger till om de har småskador som börjar märkas. Detta är en del av den nödvändiga tillit som vi måste ha för varandra för att gruppen ska fungera bra samt kunna hantera och hjälpa varandra ute på vattnet.

 

Första sträckan gick utan problem; kurs västerut till Tjørnuvik och en eftermiddagspaus där vi kände in byns atmosfär medan vi njöt av utsikten över den mörka sandstranden, pratade med lokalbefolkningen och använde färden ut ur buktens nordkust på teknikträning: rakt-fram-rodd och hanging draw är speciellt användbart när man ror nära en klippig kust och här fanns goda möjligheter för att använda en halvtimme på att träna det som skulle användas senare under dagen under betydligt mer krävande förhållanden.

 

Vi fortsatte norrut till Tjørnuviksstakkur, ett stort klipptorn som står på Streymoys nordligaste udde. Mellan klippan och ön är en 20 meter smal passage som också är ansluten via en linbana som används för att transportera människor och får till den gräsbevuxna toppen. I passagen var strömmen östgående och stark, precis som förväntat. Vi hade tiden på vår sida och tacklade passagen två gånger, först för att ro igenom Sigurdsgrottan som är en tunnel som passerar igenom hela norra delen av Streymoy soch sedan 15 minuter senare för att passera Tjørnuviksstakkurs yttersida. Strömmen gav oss bra motstånd och krävde effektiv roddteknik och snabba taktiska beslut av hela gruppen. 

 

Vi fortsatte vidare med kurs ut i den östgående strömmen mot toppen av Eysturoy där Risin och Kellingin står respektive 81 och 68 meter höga. Sägen är att de båda klipporna är isländska troll som blev förstenade när solen steg upp, då de var på väg till Färöarna för att dra ö-gruppen till Island. Nära klipporna, med två meter dyningar bultande mot de yttersta klipporna, låg nyfikna sälar i vattnet och även om vi hade den första möjligheten på 3 timmar för att hålla en paus och få oss en bensträckare, så fortsatte vi då alla började få en rejäl middagsaptit. Under de sista kilometrarna in mot stranden norr om Eiði så passerade vi flera enorma klippgrottor. Denna dag har varit en fantastisk kajakdag, med många utmaningar men också en tidvattensplanering som gick helt perfekt.

 

Dag 4 på Färöarna

Efter en förmiddgspromenad i Tórshavn och en trevlig runda till Tinganes så körde vi till Argir, söder om staden. Dagen gav oss en välbehövlig paus och imorgon är vi redo att ta oss an nya utmaningar!
     

Dag 5 på Färöarna

07:00 – Vi är redo!

Nordkusten kallar och vi är på väg till Eiði igen. Denna gång för att ro till Gjógv och åter längs med branta fjäll, strömt vatten och brusande vågor. Idag har vi Rivtangi (nordspetsen av Eysturoy) som mål, och timingen och hela tidsplanen är satt upp efter att vi passerar här med svag motström.

 

Kl. 12:00
Vi delade upp oss i tre olika lag: inköp, kajakbärning + matsäcksförberedning samt shuttle-körning med den bil som skulle placeras på dagens mål. Denna smidiga uppdelning gjorde att vi kunde börja paddla en halvtimme efter planen men fortfarande med god marginal till att hinna allt på dagens schema. 

 

Första stoppet var ett återseende av Risin och Kellingen, nu dock i ännu mildare förhållanden än dagen innan. Därifrån rodde vi österut i ca 45 minuter tills vi igen var längs med kusten och på väg mot nordöst. Vågorna i kombination med strömmarna gav oss en rutschbanetur på hoppande vatten i 8 km utan särskilt många chanser att slappna av lite och återhämta sig. Vi gjorde vårt bästa för att utnyttja det lä som vi fick av några klippor och en stor bukt med 400 m höga klippväggar.Här kunde vi samlas, kommunicera status och fylla på med energi och vatten. Korta stopp och fokuserat arbete, men vi kom framåt i bra takt och rundade Eysturoys norra utbuktning.

Noterat på kajaken: Rivtangi.

 

kl. 11:45. Kl. 11:45 – Delmålet passerat!

Gradvis blev vattnet lugnare under de nästa par kilometrarna och vi närmade oss dagens mål. Kajakerna rundade ett skarpt hörn till höger och allt blev lugnt – vi befann oss i Gjógv och kunde hoppa i land och sträcka på benen.

 

Lars och Jesper körde dagens andra runda av shuttle-körning medan Tue och resten av gruppen tömde kajakerna och utforskade ytterligare en del av kusten. Vi kom nära ställen där kaskader av saltvatten spektakulärt kastades upp över kajaker och ansikten när vågor rullade in mot land. En storslagen dag där vi påmindes om att vi först är i mål när vi faktiskt ankommit till måldestinationen. 

 

Dag 6 på Färöarna

Havsfåglarna cirkulerar i luften över fågelfjället Vestmannabjørgini. Massiva klippor reser sig upp ur havet, i en ca 6 km lång sträcka på Streymoys västsida. Vi har precis kommit ut ur Vestmannasunds öppning och kan märka att strömmarna sakta men säkert släpper taget om kajakerna, men istället möts vi av vågor och dyningar mot klipporna. Vestmannabjørgini ligger framför oss och bjuder in till dagens äventyr.

 

Det hela ser bra ut från start men verkligheten visade sig bjuda på lite mer varierande tempo de första 8 km från Vestmanna ut mot den öppna kusten. Medström blev till motström och vår hastighet varierade mellan 4 till 12 km/h medan vi slingrade oss ut genom sundet. Regn och låga moln gav dålig sikt och en lite dyster stämning. 

 

Då molnen äntligen började lätta och gav 15-20 km sikt samt solsken så var vi en timme efter tidsplanen – men vi hade kommit runt det skarpa hörnet och var ute längs med själva fågelfjället, härligt! Vi kände av den sydgående strömmen som försiktigt blev starkare. Ett snabbt taktikmöte resulterade i planen om att åka norrut så länge vi kunde komma framåt i motström under den nästa timmen. Där skulle vi nå ett par klippraviner med lä och möjlighet för att simma in i land och upp på klipporna medan resten av teamet passade kajakerna ute på vattnet.


Upptäcktsfärden började på allvar på vägen hemåt då vi hade mer tid och kunde låta tidvattnet frakta oss in mot Vestmanna igen. Rutten slingrade sig på insidan av klippan ”Elefanten” som verkligen liknar en elefant sett från havet, och in i mörka grottor och upp på en liten klipphylla där vi kunde fylla på energin och de som behövde bytte också kläder här. Väl på land igen fick vi lite mat och en snabb lägesuppdatering.

 

Dag 7 på Färöarna

Innan oktober 1973 var Streymoy och Eysturoy inte sammankopplade med en bro och personalen på de färjor som seglade mellan öarna måste känt till sundets pulserande tidvattensrytm innan och utan. Det är som en flod av saltvatten som byter riktning ca var sjätte timme.

 

Bron ligger nu där sundet är som smalast och förbinder öarna, helt oberoende av havets krafter och bakom bilratten tar det bara 30 sekunder att komma från en ö till den andra. 

 

Som i ett gigantiskt timglas pressas vattnet upp i maximal hastighet under brons mitt där två 15 meter långa ”staket” av solitt trä är fastbultade på bropelarna för att guida båtar.

 

En tekniksession här har stått på önskelistan redan sen ledarteamets första kajakresa runt Färöarna 2008. 
Flera rekognosceringsresor från land har bekräftat att det finns goda möjligheter att gå i land på både uppströms och nedströms. Strömmen längs banken flödar så långsamt att det kan ros uppströms, även med möjlighet till paus bakom små utsprång och stenar i vattnet. Det är därför en nästan perfekt lekplats för paddlare som vill finslipa färdigheter i strömmande vatten, utan öppna havsvågor och otillgänglig kust. Här kan man också sitta i gräset på stranden och kolla på sina kompisar som ger järnet ute i vattnet.

 

 

Vi fick också det vi önskade: i solsken satte vi kajakerna i vattnet runt kl. 10:00. Vi hade överkomlig ström från sidan och kunde gradvis åka ut i den brusande, massiva saltvattensfloden mitt emellan bropelarna där strömmen vid 11:30-tiden skickade iväg kajakerna i omkring 14 km/h. Ett feltag här resulterade i många meter som skulle vinnas igen så här ställdes det krav till precision och effektiv teknik. Några hundra meter uppströms från bron slöt strömmen jämnare och långsammare och det gjorde att vi kunde byta kajaker och testa varandras utrustning och märka de små skillnaderna i kajakernas design. Vi spände fast de sista spännbanden på släpet och diskuterade dagen samtidigt som vi kunde se strömmen vända ute i havet. Ljudlöst och lugnt hade tidvattnet vänt och vår resa fortsatte.


Hen over starten af eftermiddagstimerne aftog strømmen, og de mere dæmpede strømforhold inspirerede til at bytte kajakker og pagajer rundt, så folk her også fik læringen af at prøve nyt udstyr, og mærke efter hvad de små forskelle i kajakdesigns gør ved håndteringen af kajakkerne. Vi spændte de sidste stropper på traileren og debriefede dagen på vandet, netop som vi kunne se strømskiftet passere. Lydløst og roligt var den næste tidevandsperiode startet, og vores tur fortsatte.

 

Kvällen ägnades åt att återbesöka Gjógv, denna gång på land. Vi lyssnade på färöisk musik, provade lokala delikatesser och god mat samt provade på lite färöisk kedjedans. Mätta och belåtna tog vi en promenad i kvällssolen innan vi åter körde till Tórshavn över fjället. Vi är nu blott en enda natts sömn ifrån vår sista utflyktsdag!

 

Dag 8 på Färöarna

Dagens utmaning är att hålla en lägre växel utan att dagen blir ett antiklimax.  Lagom med utmaningar, spänning och intensitet. Som tur är kan vi förflytta oss efter vädret och vi gick från fem idéer till tre val som kom till att utgöra dagens plan. 

 

Med kajakerna i vattnet vid Velbastaðurs sjösättningsplats så for vi snabbt söderut längs Gamlarætt och Kirkjubøur, till sydspetsen av Streymoy. I starten fick vi lite snålskjuts med strömmen som sedan lugnt bytte riktning på eftermiddagen. Det hade dock turplanerarna räknat ut, så vi fick hjälp av strömmen både ut och hem. 

 

Inne vid land var det lä för vinden men blott 100 m ut från kusten var den mycket påtaglig, vilket fick oss att hålla oss nära land även om strömmen längre ut var starkare. 

 

Under en hel vecka har vi rott runt utan att ha gjort hål på kajakerna så vår lappningsutrustning förblev oanvänt, men vi ville testa på att lappa ute på vattnet så vi iscensatte några hål. Det var lärorikt.


När vi kom i land igen hade vi gått från regn till mulet, till en avslutning med solsken. Som avslutning tog många av deltagarna sig ett uppfriskande dopp i det 8-gradiga vattnet. Med ett glatt sinne fullt av nya erfarenheter och äventyr packade vi bilen för hemresan och väntade på färjan som skulle avgå senare samma natt. 

Med förbehåll för fel och korrigeringar