Pakkeresor til Nordatlantiske resemål sedan 1982

Vår 5:e fantastiska resa - Viking Cruise

Redan på vår första Viking Cruise så blev vi trollbundna och den 5:e oktober 2016 reste vi för femte gången med Smyril Line på Viking Cruise.

Observera: Denna Viking Cruise är sammansatt av resenären själv utifrån ett Viking Cruise Standard respaket​.

Vid resans start kördes vi till Hirtshals-terminalen och tillsammans med 700 andra resenärer så blev vi snabbt incheckade. Då familjen bestod av mamma, pappa och tonårsdotter så fick vi varsitt nyckelkort och så hittade vi kort därefter våra hytter.

Majoriteten av passagerarna var tyska turister som liksom oss var på Viking Cruise. Därför hölls det först informationsmöten med drinkar för Viking Cruise-gästerna på tyska och sedan på danska. Informationsmötet bjöd på en massa matnyttig information.

Informationsmötet bjöd på en massa matnyttig information. På lördagskvällen efter en fantastiskt buffé med massor av skaldjur och läckra rätter så passerade vi den norska kusten. När vi checkade in på Hirtshals blåste det kraftigt men vid den här tidpunkten så hade blåsten avtagit. Natten bjöd på en fantastisk syn när vi passerade åtskilliga borriggar som stod som lysande facklor på haven (när det på riggarna brändes avfallsprodukter).

Efter en fantastisk frukostbuffé följt av avslappning i form av en bra bok och stickning på söndagen, så var det dags för bingo i Saga Cafe. Det var en massa härliga priser, bl.a. presentkort till den välsorterade Tax Free-shop. När vi kom in i hytten meddelande kaptenen både på färöisk, danska, tyska och engelska att vi nu passerade den nordligaste delen av Shetlandsöarna och därifrån seglade vi från Nordsjön och ut i Atlanten. Vi skyndade oss upp på däcket där vi kunde se robusta klippöar och en fyr till söder om skeppet. Vi kunde också se massor av måsar och andra stora havsfåglar som flög omkring Norröna.

Redan kl 4.30 på måndagsmorgon så gick vi upp för att vi ville upp på däcket för att se inseglingen till Thorshavn. Byn är helt enkelt ett fantastiskt ljushav när man kommer från hamnen från Nolsøjfjorden.

Efter frukosten gick vi en tur upp på däcket. Det var fortfarande mörkt och byn var lika fin med ljushavet från husen och gatlyktorna. I hamnen var det redan full aktivitet.

När det ljusnade och butikerna öppnade så gick vi av båten och tog oss en runda i Thorshavn. Vi besökte bland annat byns gamla och stämningsfulla bokhandel och hamnen där det såldes fisk vid kajen. Medan vi använde tiden på en traditionell sightseeing för oss själva deltog de flesta av Viking Cruise-gästerna på en arrangerad utflykt med buss, men den hade vi redan åkt på flera gånger så istället valde vi att njuta av atmosfären i den by som William Heinesen med titeln på en av sina romaner har kallat ’’Den svarta grytan’’.

När vi kom tillbaka till skeppet så var tid för ren avslappning. Klockan 14:00 så styrde kaptenen rutten med segling förbi Streymoy och upp längsmed öarna Hestur och Kultur, därefter passerade vi genom sundet vid Vågar. En sådan båttur nära fågelfjällen är otroligt spännande. På tisdagen anlände vi till Seyðisfjörður på Island. Denna fjord är både djup och lång.

Efter frukosten så deltog vi i Smyril Lines bussutflykt som körde oss upp över ett fjällpass på 650 meter höjd och ner igen till byn Egilsstadir. Därefter gick turen till Myvatn, en 37 kvadratkilometer stor sjö. Nära vid Mytavn finns det mycket vulkansk aktivitet och därför fick vi också möjlighet att bada i en varm pool nära de källor som ångar och skickar svaveldamm högt upp i skyn.

Landskapet på den långa bussturen var väldig varierande och tydligt präglad av den vulkanska aktiviteten. Det var stora områden med stelnad lava som öken som liknande månlandskap. Därför har landskapet många gånger också använts till filminspelningar. Bland annat har Tom Cruise varit där för att spela in scener till Oblivion.

Bussturen fram och tillbaka förde oss upp på 1300 meters höjd med utsikt över det högsta fjället på Island som inte är täckt med glaciärer. Det är hela 1800 m högt. På väg tillbaka hade vi en praktfull utsikt från passet ned mot byn i botten av fjorden och Norröna. Det hade hunnit bli mörkt men vi kunde tydligt se ljusen under oss.

Efter tisdagens utflukt till de varma källorna vid Myvatn blev onsdagen använd till ett besök på den lokala skolan i Seyðisfjörður. Efteråt åkte vi en längre runda i en fyrhjulsdriven Ford in i den orörda nordöstliga isländsa naturen, från höglandet till vattenkraftverket Kárahnjúkar. Vattenkraftverket är den största i Europa och har en konstgjord sjö på 57 kvadratkilometer. Där produceras det mer ström än det vad det förbrukas på Island. Det nästan ofattbart stora kraftverket ligger inte långt från Vatnajökull och vulkanen Askja. Båda kunde vi se på vägen.

Resan på onsdagskvällen från Seyðisfjörður och de många timmar ombord på skeppet är faktiskt en ren njutning, då det fanns massor av underhållning och aktiviteter ombord, t.ex. det redan nämnda bingot, fotboll på däcket, bad i de uppvärmda hot tubs som är fyllda med havsvatten eller ett dopp i poolen. Såklart kan man också njuta av goda måltider under hela dagen.

Den sista kvällen ombord så avslutas Viking cruise med en speciell Vikingbuffé med ett enormt utbud av traditionell nordatlantisk mat. Bättre avslutning kunde vi inte önska oss på vår femte Viking Cruise!

Med förbehåll för fel och korrigeringar