Pakkeresor til Nordatlantiske resemål sedan 1982

Reseskildring från Viking Cruise i september 2014

Resan började i Hirtshals den 6e september 2014, där Norröna väntar oss i fint väder. Vi hade sett fram emot resan och var glada över att se vad som väntade oss.

Skrivet av
Søren Qvist Fog and Lene Skjoldager
Modtaget den
2014-10-14

Vid incheckningsdisken i Hirtshals fick vi passerkort till vår lyxiga hytt som vi hade bokat som ett tillägg. Vi ville ha extra komfort på den 36 timmar långa resan mellan Danmark och Färöarna. Vi fick ett mycket bra första intryck av rummet, som hade en härlig fruktskål för att välkomna oss. I den rymliga hytten fanns en trevlig dubbelsäng, en minibar och en soffgrupp, det fanns också en plattskärms-TV.

Avgångstiden var kl 15 från Hirtshals. En och en halv timme senare var alla passagerare på Viking Cruise inbjudna till ett välkomstmöte. Efter motet leds vi till bufférestaurangen för att njuta av en trevlig middag tillsammans.

Efter en god natts sömn gick vi till restaurangen och avnjöt en trevlig frukostbuffé, där det fanns mycket att välja mellan. Efter frukosten, kl 10, gick vi till Saga Café för att se en informativ film om Färöarna. Efteråt vi tittade runt på fartyget och Lene tog ett träningspass i gymmet innan vi åt lunch i The Diner. Resten av dagen var vi mest i hytten eftersom vi ville titta på US Open tennisturneringen och följa Caroline Wozniacki, och se hur det gick för fotbollslandslaget. Vi gick till sängs tidigt söndag kväll så vi skulle vara redo att njuta av utflykten på Färöarna måndag morgon.

Måndag morgon klockan 08:00 träffade vi vår guide Oli framför färjeterminalen i Tórshavn. Den första utflykten var till Kirkjubøur, men innan vi lämnade Tórshavn tog Oli oss till den vackra gamla delen av staden och kryddade utflykten med roliga lokala historier. Nästa stopp var Kirkjubøur där vi såg Magnuskatedralen, som är den gamla katedralen som byggdes omkring 1300 på biskopen Erlendurs tid. Efter det besökte vi Sankt Olavs kyrka, som är den äldsta kyrkan på Färöarna och är fortfarande i bruk idag. Vi uppmanades sedan att besöka den gamla kungsgården för kaffe och kaka, och vi fick besöka den spännande Roykstovan, som är en del av den gamla mangårdsbyggnaden och idag fungerar som ett museum. Det var en härlig kulturell utflykt. När utflykten var slut gick vi ombord på Norröna igen, där Saga Café var redo att servera oss kaffe och isländsk kaka, medan det visades en informativ film om Island.

Vi anlände till Island nästa morgon klockan 10:00. Resan tog 18 timmar och var härligt avkopplande. Utflykten denna tisdag morgon var till Mývatn. Kryssningsvärden och guiden Simon var redo att ta oss på denna äventyrliga och annorlunda upplevelse i Mývatn. Resan till Mývatn var en 10-timmars utflykt; det kanske låter länge, men vi fick ta del av så många upplevelser och hade fint väder, som gjorde dagen kändes perfekt och tiden flög förbi. De många olika intryck och utsökta utsiktsplatser i unika landskap. Vi upplevde oändliga landskap med snöklädda bergstoppar i bakgrunden, vi simmade i det 40-gradiga naturbadet i Mývatn, och vi såg lavaformationer på Dimmuborgir, gejsrar och kokande lera på Hverir. Ett magnifikt och distinkt land! Efter denna långa och händelserika dag var det var trevligt att återvända till Norröna, där en härlig kvällsbuffé välkomnade oss.

På onsdag morgon var det dags för en utflykt på Island. Denna gång åkte vi till sjön Lögurinn där vi fick lära oss om arkeologi och skogsplantering. Vi åt i Skriðuklaustur som serverade en trevlig buffé med många lokala rätter, kaffe och kaka och en fantastisk utsikt. Vi åkte tillbaka till Seyðisfjörður ett par timmar innan vi åkte tillbaks till fartyget. Vädret var mycket trevligt så flera av passagerarna passade på att gå runt i Seydisfjordur före avresan.

Torsdag kl 15:00 kom vi till Färöarna för andra gången. Vi gick genast i land för att möta Oli igen. Denna gång han skulle vägleda oss till den romantiska byn Gjógv. Återigen visade vädret sig från sin bästa sida. Vi hade en fantastisk resa mellan vackra gröna berg, spektakulära vyer över land och hav, pittoreska byar med välskötta hus och många snabba väl valda fotostopp längs vägen!

Vi anlände till fartyget innan middagstid. Efter middagen gick vi till vårt rum för att se på tennis. Mätta från dagens intryck var vi glada att retirera tillbaka till vår rymliga hytt, kombinerat med promenader i den friska havsluften på däck och lite samtal vid måltider med medpassagerare. Vi hade ännu inte funnit tid att njuta av baren och biografen. På fredagen satte vi ut till havs igen. Under resan hade vi gott om tid att njuta av fartygets bekvämligheter. Ett par gånger, valde vi också att äta lunch på Simmer Dim där maten var god. På fredag kväll åt vi den stora vikingabuffén som var jättekul att uppleva med många extra lokala specialiteter - och personalen på gott humör! Ett bra slut på en underbar resa!

Dessutom vill vi nämna att servicen från Smyril Lines personal var superb! De anställda i receptionen var alltid redo att svara på frågor med ett leende och lösa eventuella problem. I restaurangen personalen var underbart trevliga, leende och mycket serviceminded. Oavsett hur upptagen restaurangen var, kände vi alltid att personalen hade tid för oss och att alla behandlades lika och fick samma bra service. Vi skulle ge sex eller sju stjärnor till Smyril Lines personal som vi var i kontakt med.

Vi hade en fantastisk och händelserik vecka med välplanerade utflykter. Komplimanger till begåvade och roliga guider och en tiptop förare i en trevlig buss. Turerna gav oss utmärkta prover av dessa två mycket olika länder. Vi hade kanske extra tur med vädret, det var verkligen roligt det hela! Vyerna var obeskrivlig och måste upplevas. Vi minns den fantastiska naturen och de snöiga bergstopparna i bakgrunden. Resan har varit ett underbart smakprov. Vi skulle vilja besöka Färöarna igen och vandra på de många öarna.

Med förbehåll för fel och korrigeringar